KWALITEITSRAPPORTEN

KWALITEIT

Wij vinden goede ondersteuning belangrijk tijdens het leerproces.

Naast de ondersteuning van pedagogisch medewerkers of leermeesters zijn er enkele vertrouwenspersonen aanwezig om hulp te bieden aan cliënten.

Kwaliteitsrapporten

Wij geven graag inzage in onze kwaliteitsrapporten. Deze vindt u hier:

Vertrouwenspersonen Doenersdreef Zorg

In samenwerking met Doenersdreef Zorg werken drie vertrouwenspersonen. Zij werken niet bij Doenersdreef Zorg en zijn dus onafhankelijk van de organisatie. Dit maakt hen objectief en uitermate geschikt om het gesprek met de cliënten aan te gaan.

Cliëntenvertrouwenspersoon (CVP) WZD & Wkkgz

Iedere cliënt en zijn/haar vertegenwoordiger die te maken heeft met de WZD, heeft recht op bijstand door een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon. Voor Doenersdreef Zorg is dit Catrineke Hooghiemstra van het LSR.

Zorgstem is één van de vier landelijke organisatie die het vertrouwenswerk binnen de WZD uitvoert (het LSR is één van de andere vier). De CVP WZD behandelt de vraag van de cliënt of klacht vertrouwelijk en biedt gratis ondersteuning. Vertrouwenspersonen staan altijd naast de cliënt en vertegenwoordigen de cliënt, en bemiddelen in de communicatie met de organisatie.

De nieuwe WZD heeft als uitgangspunt dat zorgverleners niet zomaar een opname regelen of zorg mogen bieden die u niet wenst. Het uitgangspunt hierbij is: nee, deze maatregel wordt niet opgelegd, tenzij… Alleen als het niet anders kan, en alle alternatieven zijn onderzocht, mogen er beslissingen genomen worden waar de cliënt het zelf niet mee eens is (onvrijwillige zorg).

De Wkkgz is een wet die stelt dat het voor cliënten in een zorginstelling verplicht is om met klachten naar een onafhankelijk persoon te kunnen en die klachten voor te leggen. Voor Doenersdreef Zorg is deze persoon Marcella Karstens van het LSR. De vertrouwenspersoon behandelt klachten en bemiddelt met de organisatie.

Waarmee helpen vertrouwenspersonen:

  • Er wordt naar je verhaal geluisterd.
  • Er wordt geholpen de vraag of klacht te verhelderen en zo nodig wordt er doorverwezen.
  • Er wordt informatie en uitleg gegeven over je rechten binnen de WZD (Catrineke).
  • Er wordt ondersteunt bij het zoeken naar een oplossing.
  • Er wordt ondersteunt bij het schrijven van een klachtbrief of het meegaan naar gesprekken waar de klacht wordt besproken.

De vertrouwenspersonen proberen per jaar minimaal vier keer alle locaties te bezoeken. Er zijn flyers beschikbaar voor de cliënten met de contactgegevens en informatie over de vertrouwenspersonen. Deze informatie wordt ook gedeeld in het kwaliteitsrapport, het cliëntenkwaliteitsrapport en de website.

Download Flyer Marcella Karstens Cliëntenvertrouwenspersoon Wkkgz
Download Flyer Catrineke Hooghiemstra Cliëntenvertrouwenspersoon WZD Hulshorst

Contactgegevens Zorgstem